Ben je verplicht om weer aan het werk te gaan als je last hebt van een behoorlijke depressie?

Het is een dysthymie stoornis in combinatie met een depressie. Nu zit ik in de ziektewet en moet binnenkort naar de bedrijfsarts. Ik maak me zorgen dat hij me aan het werk wil zetten terwijl ik er nog niet klaar voor ben. Dus daarom mijn vraag ben je verplicht te werken als je last hebt van een ernstige depressie? Iemand hier ervaring mee met een bedrijfsarts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28.6K

Het beste antwoord

Werken kan positief uitpakken. Thuis blijf je langer in de depressie hangen doordat je de hele dag loopt te malen en vast blijft zitten in je patroon. Misschien kun je op AT basis werken met bv 2 uurtjes per dag beginnen. Een dysthyme stoornis is een lichte depressie waarbij je sociaal en maatschappelijk nog wel zou kunnen functioneren omdat die minder intens is dan een klinische depressie.
Als je jezelf helemaal uit de arbeidsmarkt onttrekt wordt de kans op een klinische depressie groter. Ik lees dat de arts nog geen beslissing heeft genomen maar dat je nu vast van het negatieve uitgaat ( wat ook past bij je dysthyme stoornis) en je het daardoor voor jezelf al vast zwaarder maakt dan nodig is. Wat je kan doen als hij je aan het werkt stuurt is vragen of je dan op AT basis mag beginnen ( wat hij waarschijnlijk zelf al zal voorstellen als hij vindt dat je weer aan de slag kan) Je kunt ook een second opinion aanvragen als je het er niet mee eens bent. Je kunt ook gaan en je gelijk weer ziek melden. Je kunt ook bij je huisarts of eventueel behandeld psycholoog je probleem neerleggen en hun mening vragen of ze vinden dat je al klaar bent om weer aan de slag te gaan. Als zij jou daar in steunen sta je al weer een stuk sterker. Veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je het niet eens bent met een conclusie van een bedrijfsarts kun je altijd een second opinion aanvragen, of je gaat eerst naar je huisarts en bespreekt de zaak met hem of haar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf denk ik dat juist werken alleen maar een positief effect heeft. zo lang je er plezier in hebt natuurlijk. !! dat is heel belangrijk. en als jij denk dat je er niet klaar voor bent ben je er dan niet klaar voor om plezier te hebben in je werk of is het werk dat je gaat doen niet leuk ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bedrijfsarts zal met je bespreken welke stappen je nu al onderneemt of welke stappen je kunt ondernemen om je depressie de baas te kunnen.
Uiteraard is het zijn belang om jou snel weer aan het werk te krijgen, en jouw plicht is ook om er alles aan te doen om snel weer "beter" te worden.
een bedrijfsarts kan dus bepalen dat jij er juist omdat je depressies bent er belang bij hebt om "onder de mensen" te blijven en de feeling met je werk houd, en wellicht moet je dan in kleine stapjes weer gaan opbouwen.

Als de bedrijfsarts oordeelt dat je bv 25% arbeidsgeschikt bent, ben je verplicht dat percentage te werken. Doe je dat niet wordt dat gezien als werkweigering en kan dat gedeelte van je loon worden opgeschort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bedrijfsarts gaat samen met jou een beslissing nemen of je wel of niet aan het werk kan. ze maken dan een soort plan van aanpak. als je echt overspannen bent en bij artsen loopt hoef je waarschijnlijk nog niet aan het werk. het is trouwens niet je vijand hoor ze zijn gewoon heel menselijk en heel redelijk hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vervelend dat je kampt met een ernstige depressie.

Voor wat betreft je vraag: het ligt een beetje aan de bedrijfsarts. Maar zowel in je eigen belang als in het belang van je werkgever is het goed om niet te snel aan het werk te gaan.

Wel is het zo dat een bedrijfsarts altijd zal proberen om de drempel naar het werk zo laag mogelijk te houden. Er is onderzoek naar gedaan en hoe langer je ziek/depressief thuis zit, hoe moeilijker het is om weer te beginnen.

Als je depressie is vastgesteld door iemand die hiervoor geleerd heeft dan zal een bedrijfsarts je niet zomaar aan het werk zetten. Wel is het waarschijnlijk dat hij voorstelt om al snel eens een keer koffie te gaan drinken bij je collega's en binnen een aantal weken eens een paar uurtjes te beginnen met therapeutisch werken.

Dat is ook goed. Je kunt thuis blijven als het echt niet gaat, maar het zorgt er voor dat je in ieder geval een reden hebt om op te staan. Je blijft hierdoor ook meer betrokken bij het werk en je collega's.

Maandenlang alleen maar thuis zitten maakt het, zowel thuis als straks op het werk, ook niet makkelijker tijdens een depressie.

Veel sterkte met het verwerken van je depressie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke + alknobe; Lucii sterkte, probeer naar je lichaam te luisteren en vraag een second opinion als je het niet met een beslissing eens bent.
Bedrijfsartsen hebben allerlei richtlijnen waaraan ze zich over het algemeen houden. Bij een depressie geldt een korte onderbreking van het werk van enkele weken (ongeveer 2 weken) waarna weer gedeeltelijk hervat wordt. De zgn STECR richtlijnen kun je op het internet nazoeken.

Laatst was er op het werk iemand die een zeer ernstige depressie had en die is 3 maanden thuis gebleven voordat ze weer hervatte. Moet ik wel zeggen, dat is bij ons echt een uitzondering. De meeste mensen hervatten na een week of 4 met aangepast werk en in aangepaste uren.

Als je een therapeut hebt, dan kun je wel vragen aan de bedrijfsarts of die contact wil opnemen om te overleggen met je therapeut over hervatting.